الرئيسيةس .و .جالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 

تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
roca

انثى
البلد : مصر

مُساهمةموضوع: تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار   الإثنين 27 أبريل 2009, 1:13 pm

لقد طقت فى دماغى فكرة وأنا فى المكان اللى بنبدع فيه كلنا :cheers: طبعا عارفينه المطبخ
أيه رأيكم كل واحدة تخش وتقول أكتر حاجة بتكره تعملها فى البيت وحاجة تانية لاقيت عندها ليها حل لأنى اللى هى بتكره ممكن تلاقى عنده حل عند حد أخر:shock:
شكلكم مش حدفهم منى حاجة:D معلش أصلى أول مرة أعمل موضوع
أناهبدأ بنفسى علشان الفكرة تبان أنا أكتر حاجة بكرها هى غسيل المواعين:evil: ودى مش ليها حل لكن لقيت أفضل شئ ليها تتعمل اول بأول وصابون كتير ومياه سخنة نار
أما بقى اللى بكره جدا جدا cry ومش لاقيه ليه حل زيت القلى القديم وببقى مش عارفة أتصرف فيه إزاى
:bounce: يالا همتكم بقى وأنا لما هفتكر حاجة تانى هكتبها
sunny
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عصفور الجنة

انثى

المدينة : فى بلاد الغربة

مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار   الإثنين 27 أبريل 2009, 3:26 pm

اشكرك على هذة الفكرة بجد المطبخ دة كلة متاعب اذاكان التنضيف ولا غسل الحاجة بعد الطبخ ولا ترتيبة وتنظيمة انا بقى بكرة تنضيف الشفاط يا لهوى وكمان اما اجى انظفة من اولة لاخرة بتهلك خالص
nody

انثى
المدينة : alex habibt el kol

مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار   السبت 02 مايو 2009, 3:44 pm

بصراحه يابنات ماما عندى قايمه بالوااااجب وزياده
هههههههههه
بس اكتر حاجه مش بحبها تقطيع البصل بعيط
وتحمير الفراخ عشااااااااان بترقع
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار   السبت 02 مايو 2009, 10:29 pm

ههههههههههههههههههههههه

اكتر بقى رد عجبنى هو رد نودى وموضوع الحاجة اللى بيطرقع ده ههههههههههههه
ربنا يخليلك ماما ويديها الصحة يارب

انتظروا ردى القادم ان شاء الله حيكون فيه معلومات مفيدة
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://banatwebas.mam9.com
roca

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار   الثلاثاء 05 مايو 2009, 1:31 am

:مية مية: ابالنسبة للشفاط سمعت أنه لما يتنقع فى مياه مخل ينضف بسهولة بس أنا لسه مش جربتها أنا جربتها مع عيون البوتجاز وطلعت تحفة:هيييييييييه:
ياجميل انت ياجم اما الفراخ سبيها تتصفى خالص وبعدين أقليها وفى غطاء زى المصفاة بيتباع علشان الزيت مش يفرقع عليكىياجميل انت ياجم أما البصلبعيط مافيش حل غير الدموع
نورا شعبان

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار   الأربعاء 03 فبراير 2010, 1:59 pm

انا الحمد لله مش بعمل حاجه في المطبخ ماما هي الي بتعمل علشان م سمعش صوت طرقعه زي نودي ولا اعيط
منى على

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار   الثلاثاء 27 أبريل 2010, 7:05 pm

بصى يا roca الموضوع بتاعك فعلا جميل ومفيد على الأقل نتبادل الخبرات فيه ونحل المشكلات اللى بتقابلنا. وأنا عن نفسى بحب أعمل شوية حاجات بسيطة كده بس بتريحنى جدا جدا . وتخلينى أكون مستعدة لأى عزومة فى أى وقت أو أى زنقة وقت.
أولا بالنسبة لموضوع البصل مفيش فيه مشكلة بالنسبالى فممكن وقت احتياجك للبصل تقشرى البصلة وتشيلى راسها وتضعيها فى الفريزر 5 أو 10 دقايق قبل استخدامها وده بيخلىكى مدمعيش خاص أثناء تقطيع البصل.
كمان يا بنات أنا بحب أقشر كمية من البصل كيلو أو اثنان مثلا (مع وضعهم فى ماء مثلج حتى أخلص تقشير الكمية كلها) ثم أفرمهم فى الكبة أو التوستا وأرش عليهم ملح خفيف وأوزعهم فى برطمانات أو أكياس و وقت الاستخدام أخد منهم بالملعقة و كمان بعمل كده فى الثوم. ايه رأيكم فى الفكرة دى يا جماعة؟
imili

انثى
البلد :

مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار   الإثنين 07 يونيو 2010, 12:11 am

bisaraha ia banat ana ma a3mal fi albit
khawlita

انثى
البلد :

مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار   الخميس 07 فبراير 2013, 9:24 pm

انا اكره غسل الاواني و احب انجاز اكلات يا بنات انا من المغرب لو عندكم طبق سهل وحلو في بلدكم عطوني وصفاتو

تعالوا نقول لبعض على كل الأسرار
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1